Notícies d’aquí a final de curs

Hola de nou,

Aquestes setmanes no estem l’ho actius que ens agradaria en el blog, però això és degut al final de curs que tenim, i és que tenim un piló de coses a fer!

Primer de tot, comentar-vos que a partir de la setmana que ve trobareu per la zona de l’alt maresme informació sobre les nostres activitats de l’any vinent, doncs ja tenim els díptics amb els itineraris i els horaris.

El 23 de maig estarem durant tot el matí al Roboresme, fira de robòtica de l’alt maresme que es fa a Tordera, encara hem de decidir si fem algun taller.

El dia 27 de maig a les 11,30 del matí farem una presentació a l’acadèmia de l’itinerari dels propers anys, esteu tots convidats a venir!

El dia 9 de juny, farem presentació dels diferents projectes i final de curs a les classes de Barcelona

El dia 10 de juny, a l’auditori de Pineda hi passaran tots els nostres alumnes presentant els diferents projectes que han fet al llarg de l’any.

I a partir de l’1 de juliol comencem els campus (3 setmanes a Barcelona i 2 a Pineda).

Esperem veure’ns a algun d’aquests esdeveniments!

Exercici setmanal amb Minecraft

Aquesta setmana us proposem la recreació d’una escena famosa a través de Minecraft, on podeu fer-ho directament amb Minecraft o aprofitant i treballant Mods.

La proposta és de recrear una escena de Sant Jordi (si ja estem al mes de maig, però es pot canviar per qualsevol temàtica que estigueu fent) on aparegui el drac, un cavaller (sant Jordi), una princesa, una cova, un prat o un poblat…

Si ho feu sense MODS podeu arribar a posar un personatge general (no un cavaller) fent de princesa i de Sant Jordi. El drac si que el podeu aconseguir sense Mods i tota l’escena (recreant la cova amb pedres, lava; el poblat…) si que ho podeu fer amb Minecraft normal, però si voleu fer els personatges personalitzats us tocarà crear-los.

A nivell de recomanació nosaltres utilitzem MCSkin3D + McCreator per a crear Mods i amb aquestes 2 eines podeu crear els personatges que volgueu i fins i tot automatitzar comportaments dels personatges.

Com sempre, si algú s’anima a crear l’escena i a passar-nos-la ho publicarem a la web.

*Fins i tot us podeu animar a fer roses, o d’altres elements per millorar l’escena.

Moltes gràcies i esperem que us agradi la proposa!

Aprenentatge Basat en el Joc: l’eina de la setmana: Minecraft

El passat dissabte vaig estar sopant amb un amics de la universitat i va sortir el tema de la importància d’aprendre a través del videojocs… i ràpid es va muntar un debat. És bo i aprofites la curiositat i la motivació que representa el videojoc i a partir d’aquí ensenyes el que vols, o realment estàs ajudant a fer que els nens i nenes estiguin més enganxats als videojocs? És igual de bo/dolent que un nen es passi 10 hores al dia jugant a futbol que jugant a videojocs?

Crec que aquest és un debat que a nivell d’educació s’ha plantejant varis cops, i segur que molts pares i mares us plantegeu sovint… doncs bé us exposaré el nostre punt de vista i a partir d’aquí us introduiré a un dels millors videojocs educatius que conec: Minecraft.

Sóc molt fan d’aprofitar la motivació de qualsevol cosa, que capti l’atenció del nen i el motivi per ensenyar altres coses que potser no els motiven tant, des d’història, llengua, matemàtiques… o el que sigui. Al final, el que estem fent, no és tant diferent d’aprofitar Lego per ensenyar física, construcció, treballar la creativitat o recrear escenaris de pel·lícules, de fet diria que és gairebé el mateix, però canviant l’eina, perquè no deixa de ser una eina, i passant d’una eina física a una de virtual. La realitat ha canviat, els nens ja no juguen amb baldufes o a tazos, però si que juguen a Pokemon Go (en el seu moment), a Minecraft o a Fortnite (la última moda!)…tenint en compte això, hem decidit de cara al curs vinent, crear una nova línia, testejada a estats units i d’altres països (aquí també hi ha algunes escoles que ho fan) que l’anomenem GBL (Game Based Learning – Aprenentatge basat en el joc o videojoc).

Tenint en compte el que us he explicat, començo amb l’eina de la setmana: Minecraft.

Minecraft és un videojoc en 3D, amb uns gràfics molt quadrats, que pot ser individual o col·lectiu, molt obert, amb diferents modes de joc que permet a nois i noies jugar a través de l’ordinador o la tablet.

Els 2 modes més coneguts que té són: Supervivència i Creatiu, de fet pots canviar de mode a mitja partida a través de comandes.

En principi Minecraft és un joc individual on tu escull si vols jugar en mode Supervivència  (començant des de 0 i aconseguint recursos i armes per poder menjar i sobreviure a vàries criatures que et maten) o en mode Creatiu (on tens infinitat de recursos i mai et poden matar). Tot i això hi ha varis servidors (o te’ls pots crear tu mateix gratuïtament o a preu molt baix) que et permeten jugar en família, amics i companys, i que poden arribar a tenir vàries temàtiques.

El món de Minecraft és molt gran, i també l’esfera que s’ha creat al voltant del joc, ja sigui a través de servidors tematitzats, com amb llibres, disfresses, figures retallables o espases de decoració!

Per què és interessant Minecraft a nivell d’educació? Doncs perquè ens permet treballar moltes coses que serien molt difícils o impossibles fer-ho en el món real.

El nostre objectiu és aprofitar Minecraft per aprendre a treballar en equip i, per exemple, crear una casa que ens permeti sobreviure a 10 persones; o crear una rèplica d’algun edifici famós en algun lloc del món, o aprendre el funcionament de l’electricitat o de les portes lògiques mentre fem trampes per a zombies… o fins i tot aprendre a gestionar uns recursos limitats mentre intentem sobreviure la primera nit en el joc.

Minecraft és una de les eines de la línia GBL i és un joc molt interessant per treballar creativitat, coordinació, cooperació, gestió de recursos, però també per aprendre temes de física, de l’espai, de l’electricitat i l’electrònica.

Seguirem parlant d’aquesta eina més endavant, dijous us proposarem un exercici a fer amb Minecraft i anirem aprofundint en aquesta eina en aquest blog!

Què fan a les xarxes amb Processing?

processing banner

En aquest post parlarem d’un conjunt de llocs de referència que hi podeu trobar coses fetes amb Processing i també de referents per a mi amb aquesta eina.

Per descomptat la pàgina oficial, punt de sortida. https://processing.org/

La Processing Foundation: https://processingfoundation.org/

La llibreria de Javascript per Processing: https://p5js.org/

La llibreria de Python per Processing: http://py.processing.org/

 

Alguns exemples i canals de youtube interessants

Un dels referents que he tingut des que vaig començar amb aquest camp: Alba G.Corral  i

un vídeo d’una actuació (tota la part gràfica feta amb Processing)

Un altre referent: Joan Soler Adillon

Animació d’un sinus: https://www.youtube.com/watch?v=SIgzxzY5LU4

Conjunt d’exercici fets amb Processing: https://www.youtube.com/watch?v=lYrZBK4NVZw&list=PL632BB8C3F7E776BA

 

Exercici de la setmana: Processing

Aquesta setmana seguim amb Processing i en aquest post us proposem de fer un exercici relacionat amb Sant Jordi.

L’objectiu és aconseguir dibuixar la vista superior d’una rosa però amb formes senzilles (només arcs, circumferències i línies rectes).

Dividim l’exercici per parts:

  • Busqueu una vista superior d’una rosa i penseu si l’haguessiu de dibuixar amb línies, arc i circumferències com seria
  • Simplifiqueu les línies i fixeu-vos que la majoria de pètals podrien ser arcs. Potser podríem fer un cercle pintat al mig d’on surtissin la resta de pètals
  • Aneu a la referència de processing:  i treballeu amb les primitives de 2D (www.processing.org/reference)
  • Un cop feta la rosa, podeu jugar amb els colors. Per pintar figures tancades heu de fer servir la comanda fill() i per pintar línies stroke().

Sembla un exercici senzill, però a la que us hi poseu veureu que dóna molt de joc. Endavant doncs!

*Com sempre, si algú ens vol enviar l’exercici resolt el penjarem en el blog.

L’eina de la setmana: Processing

Aquesta setmana us volem parlar d’una eina molt interessant per començar en el món de la programació, però fent un pas més que els blocs d’scratch, blockly o d’altres… us presentem Processing! Molt recomenable a partir de secundària (i sense límit d’edat)

 

A mode d’introducció comentar-vos que Processing és una eina desenvolupada pel MIT amb l’objectiu d’acostar la programació a artistes visuals, que poguessin crear a través del codi de forma senzilla. Processing està basat en Java, tot i que actualment podeu treballar amb Javascript o Python també. Us deixo l’enllaç oficial: https://processing.org/

 

La meva relació amb Processing va començar al 2008 quan la que seria la meva tutora del Treball Final de Carrera, la Lali Barriera, em va proposar d’investigar sobre aquesta eina i comunicar un comandament de la Wii amb Processing per a fer un vídeo interactiu amb Processing (https://upcommons.upc.edu/handle/2099.1/5697). En aquell moment ningú parlava de Processing, però ja hi havia una petita comunitat a l’Hangar que feia coses molt interessants, molt per sobre del que jo vaig aconseguir en el TFC! 

 

Anem per feina: Processing és una eina interessant ja que els resultats són molt inmediats, amb poques comandes pots fer que aparegui qualsevol forma a la pantalla i amb poques comandes més que es mogui o que puguem interactuar (Per exemple: Per dibuixar una rodona, només cal que posis “ellipse(x,y,dx,dy)” on x i y són les coordenades del centre de l’el·lipse i dx i dy són el diàmetre en x i en y). També afegir que hi ha moltes llibreries per relacionar Processing amb altres dispositius (des d’Arduino, un mando de la Wii, Kinnect, Realitat Augmentada, Realitat Virtual, treballar en 3D)…

 

A nivell de l’acadèmia l’hem fet servir per començar amb el codi escrit amb els alumnes de bases de programació de secundària (hem fet un arbre de nadal amb unes boles que canviaven de color, o fins i tot un projecte per a una òptica amb uns objectes que es fan grans en funció de la posició). També hem fet un projecte amb els alumnes de robòtica de secundària on barregem processing (per fer una app) i arduino (controlat per aquesta app feta amb Processing). I també l’hem començat a fer servir amb els alumnes de primària, per tal que facin el seu primer codi escrit… enlloc de fer el famós “Hello World” els hi hem fet dibuixar algunes rodones de diferents mides i colors per la pantalla.

 

El proper dia us proposarem un exercici amb Processing!

ClauTIC a l’ITWorldEdu10

Aquesta setmana hem estat a l’ITWorldEdu. Quan em plantejava fer aquest escrit en el blog no tenia clar si enfocar-ho al que havia vist de forma objectiva o donar una visió més subjectiva de l’esdeveniment…finalment m’he decantat per aquesta última, això vol dir que potser no us explicaré tot el que hi ha hagut, però si el que m’ha semblat més important o rellevant.

El dilluns a la tarda a les 15,00 em plantava a l’ITWorldEdu que aquest any és feia a l’Auditori de Sant Cugat del Vallès. Ja abans d’entrar em vaig trobar amb en Christian Negre, professor de l’escola Pia de Calella, i conegut a través de contactes i col·laboradors que ens presentaria un “breakout”, algu semblant a un Scape Room, o un conjunt de proves que havíem de solucionar, però enfocat en el camp educatiu.

Un cop a dins acreditat em vaig trobar a en Josep Maria Fargar, un referent en el món de la robòtica educativa, si més no per mi (sempre ha estat com una espècie de mentor, ell ja havia fet alguna activitat per a nens i nenes amb robots de Lego abans que jo). Després de parlar amb ell, que m’expliqués que aquest any torna a Armenia a l’estiu a fer un campus de robòtica i que està fent bastanta formació a professorat dins de la UAB, vam entrar a l’Auditori.

De les xerrades inicials de l’auditori m’agradaria destacar l’edubarometre que ens va presentar l’Ismael Palacín, em va semblar molt interessant per obtenir dades que ens podrien ser d’utilitat (edubarometre.cat) i l’analogia entre el món de l’empresa, el món de l’administració pública i el món educatiu que en podríem treure dels 3 ponents.

Per acabar, destacar el breakout d’en Christian Negre, que em va semblar molt interessant, motivador pels nens i nenes, i que es podria aplicar a alguna de les nostres activitats. Us deixo l’enllaç a la guia de com fer un breakout ( http://www.applejux.org/2017/12/la-guia-definitiva-para-crear-tu-breakoutedu-o-escaperoom/)

 

Del dimarts m’agradaria destacar 2 xerrades i el “workshop”. Les 2 xerrades a destacar són la de la Linda Liukas, creadora dels llibres “Hello Ruby” molt interessants per començar en el món de la programació i la xerrada inicial d’en David Calle, youtuber de l’any i un dels 10 finalistes al millor professor del món.

També em va semblar interessant la xerrada que ens van començar parlar del “cercle d’or” on hem de començar explicant el perquè de l’empresa (nosaltres el tenim clar, millorar l’entorn dins de les nostres possibilitats), que em va semblar una xerrada molt interessant a nivell de marketing.

En quant als workshops es podia escollir entre varis i em vaig decidir per anar a veure una experiència real d’una escola dins del món audiovisual i vaig anar a escoltar el workshop de l’escola Garbí Pere Vergés (ja havia vist alguna cosa d’aquesta escola i m’havia agradat com treballaven) on ens van presentar un projecte de radio amb alumnes de 4t a dins de la pròpìa escola… molt recomanable!

 

A nivell de conclusions generals, les empreses s’estan posant les piles en crear plataformes per ajudar al professorat la gestió de l’Aprenentatge Basat en Projectes i també per facilitar les Flipped Classroms. Sembla que hi ha un canvi en el món de l’educació, però no tinc clar que tothom sàpiga com afrontar-lo, segurament no, i que canviar les eines per eines tecnològiques no és innovar. Si hi ha coses que funcionen, potser no cal canviar-les tant, (i potser cal potenciar els oficis o que els nois i noies siguin critics, empàtics, respectuosos amb els companys, que aportin coses que les màquines encara no saben fer). Estem en un món canviant, i que canvia cada cop més ràpid, cal formar als nois i noies per tal que siguin capaços d’adaptar-se, de focalitzar, de saber destriar el gra de la palla…

 

I fins aquí la meva experiència i conclusions de l’ItWorldEdu, segur que m’he deixat coses, però és un resum del que em va semblar més interessant i rellevant.

Esponsorització Rising Stars – Equip eSports de Clash Royale

Tot va començar amb un correu d’en Mario Tomey on hem deia que era un noi de Pineda de Mar que havia creat un equip de eSports que participaven a diferents competicions de Clash Royale i que volien arribar a competir a la SuperLiga Orange en 2 anys. Després de vàries reunions vam arribar a un acord de patrocini, i actualment clauTic és patrocinador d’aquest equip. L’equip està format per varis jugadors de tota Espanya i també té entrenadors, cap d’entrenadors i com una junta directiva (algu semblant a un club d’esports normal).

Actualment l’equip està competint a la Liga Bandida on portem una victòria i una derrota i també a d’altres competicions més petites, però la intenció és fer un equip potent per acabar competint a “primera divisió”.  Us deixem la web de l’equip ( risingstars.es) i els podeu seguir per Twitter @RStarsCR

I la pregunta és…i què hi pinta una acadèmia de robòtica, videojocs i programació com clauTic en el món del eSports? Bé, doncs des de fa temps, li estem donant voltes a crear una nova línia que és Aprenentatge a Través dels Videojocs, això que els americans en diuen Game Based Learning, i creiem que és un primer pas cap a aquesta línia. Creiem molt en el poder del joc i del videojoc per treballar la comunicació, l’autonomia, la constància, el treball en equip, el sentiment de pertanença a un club…  totes aquestes Soft Skills que portem anys treballant aquí, però sempre des de la robòtica, potser ha arribat el moment de fer-ho des dels videojocs, però no només en la creació, sinó amb el propi joc.

Actualment els jocs online que estan més de moda entres els joves són League of Legends, Fortnite (amb el famós Battle Royale), Clash Royale, Call of Duty, Counter Strike… i tots tenen en comú que estan apostant per jugar en equip, i això ens permet treballar amb grups i rols (algu que ens quadra molt amb el que fem amb la robòtica), però també la comunicació o treballar per tasques, fins i tot treballar amb deadlines amb projectes o objectius.

Què fan a les xarxes amb Scratch?

En aquest post us vull parlar de diferents coses que s’estan fent arreu del món amb Scratch… però realment hi ha tantes coses que no tindria mai prous hores per fer-ne un resum!

Aleshores us posaré un conjunt d’enllaços que us poden servir de referència, guia, exemples… i alguna cosa sorprenent!

Per un costat, us penjo un joc fet amb Scratch per 2 dels nostres alumnes que és realment interessant, no només a nivell de programació, sinó també a nivell de disseny.

JOC DE RECOL·LECCIÓ: https://scratch.mit.edu/projects/207114612/  -escolteu també la música (la temàtica del joc era “celestial”)

JOC LABERINT: https://scratch.mit.edu/projects/201449777/

RECOLLINT MONEDES PEL POL NORD: https://scratch.mit.edu/projects/178612068/

 

Web del dia mundial de l’Scratch (12 de maig): https://day.scratch.mit.edu/

Web d’en Pau Nin sobre Scratch en català: http://www.scratchcatala.com/ (HI HA MOLTA INFORMACIÓ)

Canal de Youtube d’en Frank Sabaté sobre jocs amb Scratch que es poden fer en 5 minuts: https://www.youtube.com/channel/UCI9LGKL31tnobzD-zc_Sv2w/feed

Estan intentant fer el Fornite amb Scratch amb diferents parts…HO ACONSEGUIRAN??

Part 1, part 2, part 3

Si teniu enllaços interessant, també els podem incorporar i anar actualitzant el post!

 

 

 

Exercici setmanal: Recreació de la llegenda de Sant Jordi amb Scratch (programació i disseny) – primària

Aquesta setmana  estem parlant d’Scratch i avui us proposem la recreació de la llegenda de Sant Jordi creant nosaltres tots els personatges i fons.

 

Necessitats:

Tenir un compte d’Scratch

Tenir impresa la llegenda de Sant Jordi

Tenir un compte a Pixilart

 

Objectiu: 

Aconseguir recrear la llegenda de Sant Jordi amb personatges pixelats

 

Edats recomenades:

8-12 anys

 

Instruccions:

 

En aquest cas treballarem amb grups de 2 on cadascú tindrà un rol diferent. Un del grup serà el programador i l’altre el dissenyador o artista.

Abans de començar a programar i a dibuixar, hem de tenir clares algunes coses:

  • Quins personatges surtiran en el nostre conte animat, quan aparèixen, què fan, què diuen…
  • A on passa la nostra història (un bosc, una ciutat…) que ens servirà per tenir les diferents pantalles
  • Fer una mica de guió dibuixat de les diferents pantalles amb les personatges i què fa cada personatge

Un cop tinguem clares aquestes quatre idees podem començar.

Les tasques del dissenyador seran:

  • Dibuixar els diferents personatges (2 vestits per personatge) a través de l’eina Pixilart i també dibuixar els diferents fons. És lent, però serà tot vostre i li donarà un toc molt diferent al joc.
  • Un cop vagi acabant cada un dels personatges els descarregarà, els pujarà a l’Scratch i els hi passarà per la motxilla al company programador. Farà el mateix amb les músiques i amb els fons
  • Dissenyar els diàlegs entre personatges
  • Buscar músiques que poguem posar en el conte

Les tasques del programador seran:

  • Programar les diferents pantalles (Moviments dels personatges, interacció entre ells, diàlegs – canvis de pantalla)
  • Farà servir els blocs de Moviment, Control, Esdeveniment, Aspecte…

Extres:

Si voleu augmentar el nivell, podeu fer-ho creant, enlloc de la llegenda, un joc sobre Sant Jordi. Tenim moltíssimes opcions, des de fer un Sant Jordi que tiri roses per matar al drac i rescatar la princesa, a fer una princesa amb una espasa que lluiti contra el drac… Podem fer finals alternatius de la llegenda… Creativitat al poder!

 

Com sempre, si algú s’anima a fer la recreació de la llegenda o el joc, si ens ho passeu ho penjarem a la pàgina web!

Endavant!